Crush It! – Gary Vaynerchuk [Samenvatting]

Wie is Gary Vaynerchuk?
Gary Vaynerchuk is vlak na zijn geboorte vanuit Wit-Rusland geïmmigreerd naar de Verenigde Staten. Hier is hij the American dream gaan beleven waar hij als arme immigrant zichzelf heeft opgewerkt tot de CEO van zijn eigen mediabedrijf genaamd VaynerMedia

crush-it-gary-vaynerchuk

Daarnaast heeft hij 4 keer een New York Times bestseller gehad, waaronder dit boek. Gary is echt vrijwel overal op het internet te vinden, vooral op social media, de kans is klein dat je hem nog niet tegengekomen met motiverende posts zoals deze:

Goed, normaal schrijf ik niet veel ondernemen, maar vooral over beleggen en de bijbehorende beleggingsboeken. Gary Vaynerchuk is één van de meest opkomende ondernemers van de laatste jaren en hij heeft daarnaast een vrij uitgesproken mening over beleggen!

Ook weet ik dat genoeg van jullie een blog/onderneming of iets anders voor jullie zelf willen starten, dat is precies waarover dit boek gaat. Dus laten we maar beginnen.

Maar eerst, wist je al dat Gary al vrij vroeg zijn geld had geïnvesteerd in Facebook en Twitter?

Ik zal aan de hand van het boek Crush It! bespreken wat je moet doen om je persoonlijke merk (personal brand) op te bouwen zoals Gary Vaynerchuk dat heeft gedaan.

Passie & ondernemerschap

Bij Gary draait alles om passie, dat is hoe hij elke dag tot diep in de nacht kan door werken, of hoe hij op vrijwel elke tweet kan reageren ondanks zijn drukke schema. Deze passie zorgt ervoor dat hij met plezier werkt en niet leeft voor het weekend. Deze passie ga je ook zeker nodig hebben als je Gary’s stappenplan voor social media marketing wilt kunnen volgen!

“Financial security is important, but if you love sneakers and you know more about them and are more passionate about them than anyone else on earth, you can make money talking about them.”

Gary Vaynerchuk

Je hebt dus een passie nodig, bij mij is dat bijvoorbeeld lezen over beleggen, zo’n passie zorgt ervoor dat jij je persoonlijkheid kunt onderscheiden van anderen. Deze manier waarop jij je onderscheidt van je concurrentie levert dus een bepaald beeld op bij je publiek, dit noemt hij een personal brand.

Zo ben ik de enige (naar mijn weten) die in het Nederlands schrijft over beleggingsboeken en bespreek ik het liefste boeken over waardebeleggen.

Personal branding zou er dus toe moeten leiden dat je uniek bent t.o.v. anderen en je jouw activiteiten (bloggen bijvoorbeeld) volhoudt omdat je daarbij je passie volgt.

Social media marketing

Om mensen naar je blog, vlog of wat dan ook toe te laten komen moet je constant bezig zijn met deze passie. Zo moet je op (als het aan Gary ligt) elk moment waar mogelijk communiceren met de online community die deze passie deelt. Om dat te doen kun je vele platformen gebruiken, waarbij Gary ons vooral verteld over de beste manieren om de aandacht te trekken van mensen op social media.

Twitter is perfect om te zoeken waar je publiek op dit moment aan denkt, immers daar tweeten ze over! Zo gaat het bij mijn publiek, dat met name interesse heeft in beleggen, op dit moment vooral over de afschaffing van de dividendbelasting.

Nu zou het dus ‘slim’ zijn om iets te schrijven over dividendbelasting als ik mijn publiek naar mijn blog toe wil trekken, laat ik dat jammer genoeg niet gedaan hebben. Wellicht had ik het boek wat eerder moeten lezen...

De manier om iets te zoeken over jouw onderwerp op Twitter is volgens Gary hier.

Daarnaast is Twitter een goede manier om gesprekken aan te gaan met je publiek, of mensen met gedeelde interesses. Zo zou ik kunnen discussiëren over of de dividendbelasting wel of niet afgeschaft moet worden.

Hiermee leren mensen niet alleen mijn merk kennen, maar associëren ze het ook gelijk met dividendbelasting. Op deze manier zorg je er ook nog eens voor dat je jouw kennis wat betreft je passie vergroot en jouw kennis is wat mensen aantrekt naar jouw content.

De beste manier om Twitter te gebruiken voor social media marketing is volgens Gary overigens om mensen naar je blog toe te laten gaan. Niet door zomaar een link te posten, maar door in 140 (inmiddels 280) tekens je publiek te overtuigen om je content op te nemen door ze zoveel mogelijk waarde en kwaliteit te bieden.

Als ik dus deze post deel op Twitter dan zal ik dus mijn lezers ervan moeten overtuigen om het te lezen. Kijk anders even hoe ik dat gedaan heb! Laat me gerust weten als jij het anders had gedaan!

Als je trouwens meer wilt lezen over beleggen of ondernemen dan kun je me op Twitter volgen. Hier post ik elke week een linkje naar mijn nieuwste posts.

Dit is overigens ook één van de voordelen van Twitter volgers volgens Gary, je lezers blijven terugkomen (zolang je content goed blijft natuurlijk)!

Facebook, hierover heeft Gary in zijn boek weinig anders te vertellen dan wat hij te zeggen heeft over Twitter. Namelijk, het is een goede manier om te praten met je publiek! Dit kun je makkelijk doen, zoek simpelweg naar alle groepen binnen jouw onderwerp.

Ik zit bijvoorbeeld zelf in meerdere groepen over beleggen. Hier kan ik niet alleen met gelijken praten, maar ik kan hier ook mijn posts delen met mensen die verstand hebben van beleggen en het daarom leuk vinden om te lezen en om de onderwerpen met mij te discussiëren.

Toch valt er meer te leren over Facebook als we Gary volgen op social media, vooral als ik kijk naar zijn actuele posts.

Zo raadt hij aan om Facebook vooral te gebruiken voor lange posts waarbij je met een groot stuk tekst de interesse wekt bij je potentiële lezers en jouw deskundigheid overbrengt.

De eerste post die ik bij Gary zijn Facebook pagina kan vinden geeft je ongeveer een beeld van hoe je dit moet doen!

Zoals je ziet komt dit totaal niet over als spam, vooral omdat het grootste gedeelte gaat om de inhoud van het bericht en dus niet alleen de link.

Daarnaast is hij heel erg actief met video’s op Facebook, immers wie wil er nu een lange tekst lezen? Oeps!

Over het boek: Crush It!: Why NOW Is the Time to Cash In on Your Passion

Gary zorgt er in dit boek, gepubliceerd in 2009, voor dat je ondanks de minder actuele kennis toch heel veel leert. Zo is zijn boek niet alleen een boek met social media tools, maar probeert het je met name een mindset aan te leren.

Gary weet je te motiveren, keer op keer weer. Maar in tegenstelling tot veel motiverende boeken, houdt hij het wel realistisch. Zo promoot hij self-awareness. Waar vele boeken je zullen zeggen dat je alles kunt bereiken wat je droomt, zegt Gary dat je moet schrijven als je niet voor een camera kunt staan.

Hij is realistisch, maar toch motiverend. Zo komt hij er telkens op terug dat het niet juist is dat we zoveel tijd besteden aan onze baan terwijl dat niet eens onze passie is. Toch, moet je wel over je passie gaan schrijven als je een prachtige radiostem hebt?

Het boek is dus wat mij betreft een aanrader, ondanks dat het een wat ouder boek is! Dit zorgt er wel voor dat je het boek voor een lage prijs kunt scoren en zoals ik al zei, het gaat om de mindset!

Let op: er is inmiddels al een vernieuwde versie van dit boek verschenen, genaamd Crushing It!