The Little Book That Beats the Market – Joel Greenblatt [Samenvatting]

Je zult vast wel eerder gelezen hebben dat het enorm lastig is om als individuele belegger de markt te verslaan.

Wel, het klinkt bijna te goed om waar te zijn, maar wat als je de markt kon verslaan met een simpele magische formule om aandelen te selecteren? Dat is wat wordt besproken in het bekende boek ‘The little Book that beats the market’ van de belegger Joel Greenblatt.

Hier lees je de lessen uit het boek.

the-little-book-joel-greenblatt

De magische formule van Greenblatt

De formule van Joel Greenblatt is, volgens Greenblatt zelf, een soort index-fund-plus, waarbij de plus voortkomt uit het slechts kopen van goede bedrijven met zeer lage waarderingen.

Het is dus eigenlijk een vorm van waardebeleggen waarbij we niet elk bedrijf tot in het detail waarderen. In plaats van dit geeft de formule ons de bedrijven die het, gemiddeld gezien, beter zou moeten doen dan bijvoorbeeld een passieve index fonds.

Dat het hier om een gemiddelde gaat is erg belangrijk, en daarnaast één van de redenen dat Joel ons tipt om voor meer dan een handvol aandelen te gaan.

Maar dat komt later, waaruit bestaat deze formule eigenlijk?

Kwalitatieve bedrijven

Een goed bedrijf vinden kan normaal gesproken een behoorlijke klus zijn. Zo kun je kijken naar de volgende dingen:

De kwaliteit van de producten of service.

De efficiëntie van de onderneming in al haar praktijken.

De sterkte & ervaring van het management.

De loyaliteit van de klanten.

De lange termijn visie van het bedrijf.

Dit zijn slechts enkele dingen waar we naar zouden kunnen kijken bij onze zoektocht, maar dat gaan we gelukkig niet doen!

Waarom niet?
Wel, dit alles vergt de nodige aannames, schattingen en voorspellingen. Dat is niet eenvoudig en vergt ervaring. Daarom zegt Joel ons slechts naar één variabele te kijken, je leest het goed, één!

Om goede bedrijven te vinden kijkt Joel naar return on capital. Deze term kan wellicht bekend zijn bij sommigen, maar ik leg het voor de zekerheid uit.

Return on capital is de jaarlijkse winst van het bedrijf gedeeld door het kapitaal ( = de goederen die gebruikt worden om andere goederen te produceren).

Greenblatt noemt dit kapitaal ook wel de Initiële kosten, zoals de aankoop van een winkel om snoep te verkopen. Vanzelfsprekend hierbij is natuurlijk dat hoe hoger dit percentage is, hoe beter! Immers, we maken meer winst op onze eerste inleg.

Oftewel, om de goede/kwalitatief sterkere aandelen te onderscheiden van de ‘slechte’ aandelen zoeken we bedrijven met een zo hoog mogelijke return on capital.

Earnings yield

Om bedrijven te vinden met de lage waarderingen, oftewel laag geprijsde aandelen, kijkt Joel naar earnings yield. Deze earnings yield is niks anders dan de omgekeerde koers-winstverhouding.

Dit is dus de winst in één jaar per aandeel van een bedrijf t.o.v. de prijs van een aandeel, hoe hoger hoe beter.

Zo bezit Joel liever een bedrijf met een jaarlijkse winst dat bestaat uit 10% van de prijs dan eenzelfde bedrijf waar de jaarlijkse winst 5% van de prijs is, hoe kunnen we het daar niet mee eens zijn?

Oftewel, om de laag geprijsde aandelen te onderscheiden van de rest zoeken we naar bedrijven met een zo hoog mogelijke earnings yield

De combinatie is wat telt

Deze twee factoren zijn op zichzelf staand niet zo belangrijk, zo zullen laag geprijsde aandelen over het algemeen geen sterke bedrijven zijn en andersom. Vandaar dat we op zoek zijn naar ondernemingen waarvan deze combinatie van earnings yield en return on capital zo sterk mogelijk is.

Zo krijgen we dus, als we de magische formule van Joel Greenblatt moeten geloven, goede bedrijven met een lage prijswaardering, dat klinkt veelbelovend!

Alleen, is het wel zo veelbelovend?

Resultaat magische formule

De resultaten van de magische formule in het boek liegen er niet om..

“The Magic Formula method of picking stocks averaged 23.8% per year vs a market average of 9.6% during the period from 1988-2009.

The Little Book That Beats The Market

Dit toont aardige rendementen maar, zoals met vrijwel elke belegging strategie, is dit niet meteen een voorbode voor de toekomst.

Zo zegt Joel dat hoe bekender de formule is, hoe minder het de markt zal verslaan. Maar dat het hoogstwaarschijnlijk alsnog de markt zal verslaan.

Goed, dat een auteur zijn eigen formule niet tegenspreekt zegt natuurlijk niets, maar hoe doet de magische formule van Greenblatt het in andere onderzoeken?

Ook andere resultaten spreken het niet tegen. De magische formule lijkt de markt te verslaan, maar waarschijnlijk niet zo sterk als de genoemde historische rendementen in het boek!

Geloof

Hoe kun je nu op zoiets vertrouwen als een formule, immers, dit zijn historische resultaten. Dat betekent niet dat ze in de toekomst de markt zullen verslaan…

Of toch wel?

Zoals je wellicht net opmerkte, bekijkt de formule de historische waarden van een onderneming. Zowel earnings yield als return on capital in onze formule kijken naar de winst van het aandeel van het afgelopen jaar.

Dit is toch wel enigszins raar, aangezien we de toekomstige winsten willen ‘voorspellen’.

Toch geeft Joel enkele goede redenen waarom deze waardes gemiddeld gezien voordelig zijn voor de toekomst van deze aandelen.

Zo argumenteert hij dat het vrijwel onmogelijk is om de toekomstige winsten van bedrijven te voorspellen. Dit geldt natuurlijk vooral voor de beginnende belegger, maar Joel heeft ook weinig goeds te zeggen over de bekwaamheid van ‘professionals’ om dit in te schatten.

Daarnaast is het zo dat bedrijven met een hoge return on capital vaak een bepaald voordeel hebben, zo’n voordeel kan vaak lastig zijn om te evenaren voor de competitie. Warren Buffett noemde deze beschermingen, slotgrachten.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld Coca-Cola, dit bedrijf heeft zo’n sterke en bekende merknaam waardoor het lastig is voor concurrenten om dezelfde ‘hoge’ prijs te handhaven.

Als iedereen weet dat deze formule werkt, waarom gebruiken we deze dan niet al allemaal?

Dit heeft volgens Greenblatt alles te maken met geloof en geduld. De reden dat het geloven in deze formule heel erg vaak door Greenblatt wordt aangekaart is om het volgende:

Om formule van Greenblatt echt te laten werken moet je geduld hebben en een lange termijn visie. Dat klinkt wellicht makkelijk, maar daar denk je daar hoogstwaarschijnlijk anders over als je het na 1 maand 5% slechter doet dan bijvoorbeeld de AEX.

Zo voegt Joel toe dat de formule vaak genoeg niet werkt, maar dat op de lange termijn (hij noemt specifiek 3-5 jaar) het de markt hoogstwaarschijnlijk verslaat. Juist omdat het soms meerdere maanden/jaren het niet beter doet dan de markt, werkt het.

Dit zorgt ervoor dat beleggers de magische formule niet meer geloven en het daardoor niet langer zullen toepassen. Terwijl het een formule is die pas goed zijn werk kan doen als je lang genoeg wacht en daarvoor is geloof nodig.

Een andere reden dat het een goede strategie blijft is het volgende; het is slechts een formule die de beste bedrijven voor een lage waardering rangschikt. Meer daarover in de onderstaande sectie!

Toepassen van de magische formule

Greenblatt raadt aan de formule op de volgende manier te gebruiken: neem circa 20-30 aandelen die als beste uit de ‘test’ komen. Deze test is niks anders dan een rangschikking, zo krijgt een bedrijf een cijfer voor beide factoren (earnings yield & return on capital).

Hoe beter het bedrijf haar earnings yield hoe hoger het komt in de lijst, zo staat op nummer 1 het bedrijf met de hoogste winst t.o.v. de prijs. Ditzelfde wordt ook gedaan voor return on capital.

Vervolgens worden deze 2 lijsten bij elkaar opgeteld.

Een voorbeeld; een bedrijf dat met earnings yields een 1 als cijfer heeft en bij return on capital een 50 heeft wordt 51 punten toegewezen op de uiteindelijke lijst. Dit bedrijf zal dus beter (lagere score) eindigen als het een return on capital zou hebben van 20.

Deze aandelen dien je dan elk jaar te verkopen. Ik zou heel graag de precieze formule geven, maar je kunt de resultaten ervan ook gratis van Joel zelf krijgen.

Aangezien je op deze site wilt leren van de beste beleggers, kun je dat maar beter leren van de daadwerkelijke belegger! Dat is heel simpel en dat doe je op de website van Joel Greenblatt.

Toch zelf beleggen?

Mocht je toch nog zelf je aandelen willen selecteren dan zou je moeten weten hoe je de toekomstige winsten van een bedrijf kunt analyseren. Of in Greenblatt’s woorden:

“if you can’t do this type of analysis: You have no business investing in individual stocks on your own!”

Oftewel, blijf weg van het zelf beoordelen van aandelen als je niet weet hoe je een bedrijf moet waarderen.

Ik weet zelf hoe eigenwijs wij beleggers kunnen zijn, maar Greenblatt weet dat natuurlijk nog beter. Zo suggereert hij meerdere malen niet zelf bedrijven te gaan beoordelen als je dit niet kunt. Toch geeft hij wel een mooie suggestie mocht je dit toch willen doen, gebruik zijn formule als een filter!

Op deze manier zorg je ervoor dat de bedrijven die je gaat waarderen al door een soort test zijn gekomen, waarbij je volgens Greenblatt de juiste bedrijven die te koop zijn voor een goede prijs overhoudt.

Let op: hoe minder je weet over het waarderen van een bedrijf, hoe meer aandelen je volgens Greenblatt zou moeten kopen. Op deze manier verminder je niet alleen je risico’s, maar zorg je er ook voor dat de formule zijn werking echt kan doen. Zoals ik namelijk al zei, de formule werkt gemiddeld gezien!

Over het boek: The Little Book That Beats The Market

Dit boek is met recht het grappigste boek over beleggen dat ik ooit heb gelezen. Zo heeft Joel het in eerste instantie geschreven voor zijn kinderen (als financieel advies voor later) en het bezit daarom de nodige (lees: hilarische) voorbeelden. Zo lees het boek echt heel makkelijk weg en had ik het zelf al in één dag uit.

Daarnaast is het erg leuk om te lezen hoe Greenblatt vrijwel een identieke manier van denken over beleggen heeft als bijvoorbeeld Benjamin Graham.

Dit zegt mij vooral dat beleggen te leren valt door succesvolle beleggers te bestuderen. Zo geeft Greenblatt zelfs nog het weg dat hij zijn idee van de magische formule heeft gekregen van een formule die Benjamin Graham gebruikte.